Forum www.pedagogikabloka.fora.pl Strona Główna www.pedagogikabloka.fora.pl
szkoła studia akademia podlaska blok a pedagogika
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

zagadnienia do egzaminu z pedagogiki społecznej

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagogikabloka.fora.pl Strona Główna -> Semestr IV
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ep90




Dołączył: 19 Lut 2010
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 10:31, 17 Maj 2011    Temat postu: zagadnienia do egzaminu z pedagogiki społecznej

Zagadnienia z pedagogiki społecznej

1. Pojęcie pedagogiki społecznej
2. Główni prekursorzy pedagogiki społecznej
3. Przedmiot i zadania pedagogiki społecznej
4. Miejsce pedagogiki społecznej wśród innych nauk oraz jej interdyscyplinarne aspekty
5. Pojęcie środowiska wychowawczego wg. H. Radlińskiej, R. Wroczyńskiego, A. Kamińskiego
6. Typologie środowiska wychowawczego
7. Charakterystyka środowiska naturalnego, społecznego i kulturowego
8. Środowisko jako kompleks warunków dla naturalnego wzrostu
9. Środowisko jako źródło bodźców stymulujących rozwój jednostki
10. Środowisko jako układ społecznych interakcji świadomych podmiotów społecznych
11. Strategie badawcze pedagogiki społeczne
12. Pojęcie, rodzaje i typy diagnoz
13. Podstawowe składniki i kryteria wyrażania ocen pedagogicznych
14. Konsekwencje diagnozy pedagogicznej środowiska
15. Typy zbiorowości środowiska lokalnego – stowarzyszenia i wspólnoty
16. Charakterystyka środowiska lokalnego
17. Więzi międzyludzkie w środowisku lokalnym
18. Cechy charakterystyczne społeczności miejskiej
19. Cechy charakterystyczne społeczności wiejskiej
20. Siły społeczne
21. Rodzina jako instytucja społeczna
22. Rodzina jako grupa społeczna
23. Funkcje spełniane przez rodzinę
24. Siły wewnętrzne i zewnętrzne spójności małżeństwa
25. Charakterystyka rodziny funkcjonalnej
26. Charakterystyka rodziny dysfunkcjonalnej
27. Charakterystyka grupy rówieśniczej
28. Mechanizmy oddziaływania grupy rówieśniczej
29. Charakterystyka środowiska wychowawczego zakładu pracy
30. Dwupodmiotowość w procesie dydaktyczno – wychowawczym szkoły
31. Sposoby spędzania czasu wolnego
32. Rola pracy socjalnej w zapewnieniu rozwoju jednostki
33. Charakterystyka form pracy socjalnej
34. Założenia i zasady pracy socjalnej
35. Służby społeczne
36. Charakterystyka zawodu pracownika socjalnego
37. Metoda indywidualnych przypadków
38. Metoda pracy grupowej
39. Aktywizacja społeczności lokalnej (metoda organizowania środowiska)
40. Pojęcie bezrobocia i jego rodzaje
41. Zakres i czynniki kształtujące bezrobocie w Polsce
42. Psychologiczne aspekty bezrobocia
43. Społeczne skutki bezrobocia
44. Pojęcie czasu wolnego
45. Funkcje czasu wolnego
46. Pojęcie kompensacji społecznej
47. Pomoc w pracy socjalnej
48. Ratownictwo w pracy socjalnej
49. Opieka w pracy socjalnej
50. Pojecie ubóstwa i stopy ubóstwa
51. Minimum socjalne i minimum egzystencji
52. Funkcje pozaprodukcyjne zakładu pracy (socjalnobytowa, edukacyjna i wychowawcza)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Patka




Dołączył: 08 Cze 2011
Posty: 30
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 20:03, 14 Cze 2011    Temat postu:

Opracowane zagadnienia! Jeżeli ktos jeszce ma i chce sie podzielić niech wrzuca!

1. Ped. Spol jako subdyscyplina nauki o wychowaniu o edukacji koncentruje się na problematyce środowiskowych procesow wychowawczych oraz na analizie warunków i czynników umożliwiających zaspokojenie potrzeb rozwojowych człowieka a w różnorodnych sytuacjach zyciowych i formach działalności.

2. Helena Radlińska, Tadeusz Plicha, Ryszard Wroczyński, Aleksander Kamiński

3. Dwa zadania: 1.opisuje postępowanie społeczno wychowawcze jednostek i grup ludzkich oraz instytucji w środowisku na podstawie analizy rzeczywistych faktów i zjawisk.

2.projektuje działalność społeczno pedagogiczna, kulturalną oraz socjalną poprzez wypracowanie wzorów rzeczywistości do której należałoby dążyć. Ped. Spol nie mowi jak być powinno lecz stwierdza jak być może.
Pedagogika spol. Zajmuje się problematyka środowiskowych uwarunkowan wychowawczych oraz warunków umożliwiających zaspokojenie potrzeb rozwojowych jednostek i grup społecznych w poszczególnych fazach rozwoju człowieka.

4.

5. Helena Radlińska przez środowisko zycia rozumie zespoł warunków wśród których bytuje jednostka i czynników przekształcających jej osobowość odzialujących stale lub przez dłuższy czas. Wg tej koncepcji środowisko jest względnie trwałe podczas gdy otoczenie ulega zmianie jest po prostu bardzieje dynamiczne.
R. Wroczyński zauważa, że przy definiowaniu środowiska należy przyjąć oddzielnie nie trwałość jego skladników ale ich realne oddziaływanie. Uwaza bowiem, ze nie wszystkie składniki środowiska oddziałują na nas w sposób jednakowy. Wpływ ich zalezy od wielu czynników: -------charakteru i rodzaju tych składników
- stopnia ich znaczenia dla zycia jednostki oraz struktury pychofizycznej człowieka
Przelotna lub jednorazowa styczność z osobami lub grupami społecznymi może wywrzeć na życie człowieka wpływ znacznie wiekszy niż trwale kontakty społeczne to może niekiedy być wpływy decydujący.
A.Kamiński środowiskiem nazywa te elementy struktury przyrodniczej społecznej i kulturalnej otaczającej człowieka które działaja naniego stale lub przez dłuższy czas albo krotko lecz ze znaczna silą jako samorzutny lub zorganizowany system kształtujących ja podniet.

6. 3 pary środowisk H. Radlinska:
- bezpośrednie i szersze (przestrzenne)
- obiektywne, czyli to po co może sięgać może np. instrukcje pomocy, z których dotychczas nie korzystala i subiektywne, czyli to to czego wpływ odczuwalny
-materialne i nie materialne
R. Wroczynski
- środowisko naturalne
- społeczne
- kulturowe

7. śr. Naturalne czyli układ geograficzny , obejmuje ono te elementy naszego otoczenia, które sa dzielem samej natury, których istnienie nie wymagalo interwencji człowieka czyli ukształtowanie powierzchni, klimat, fauna i flora.
Śr. Społeczne okreslamy ludzi i relacje społeczne w jakie wchodza jednostki ze swoim otoczeniem.
-śr. Kulturowe to oddziałujące na osobnika elementy dorobku historycznej działalności człowieka. Dorobek ten obejmuje wytwory działalności człowieka(dobra kultury) oraz sposoby ich przezywania czyli reakcje na te dobra.
8.

9. srodowisko można również charakteryzować na podstawie oddziałujących na człowieka bodzców. R . Wroczyński dokonując klasyfikacji środowiska wymienia śr. Naturalne, społeczne i kulturalne.

10.

11.
- sondaż- jest sposobem gromadzenia wiedzy o atrybutach strukturalnych i funkcjonalnych oraz o zjawiskach społecznych, opiniach i poglądach
- monografia- to metoda badań, której przedmiotem są instytucje wychowawcze lub jednorodne zjawiska społeczne, prowadząca do rozpoznania struktury instytucji, zasad i efektywności działań wychowawczych
- eksperyment- jest metodą naukowego badania określonego wycinka rzeczywistości wychowawczej
- metoda indywidualnego przypadku- polega na analizie jednostkowych losów ludzkich uwikłanych w określone sytuacje wychowawcze lub na analizie konkretnych zjawisk

12. diagnoza – badania w których opisuje się określone sytuacje, zdarzenia i społeczne uwarunkowania danej społeczności.

Najważniejsze rodzaje diagnozy społecznej:
Diagnoza pełna – obejmuje, zawiera wszystkie wymierzone typy diagnozy
Diagnoza cząstkowa – obejmuje tylko niektóre typy diagnozy

Typy diagnozy społecznej
-Diagnoza przyporządkowująca
-Diagnoza genetyczna
-Diagnoza celowościowa
-Diagnoza fazy
-Diagnoza rozwojowa czyli prognostyczna

14.

15. Typy zbiorowości środowiska lokalnego – stowarzyszenia i wspólnoty

ŚRODOWISKO LOKALNE – obok rodziny najważniejszy czynnik socjalizacji, nieodłączny i nieuchronny element otoczenia życia jednostki,
cały system instytucji służących organizacji życia zbiorowego, ma sens terytorialny, demograficzny, instytucjonalny, kulturowy i regulacyjny, to gromada ludzi zamieszkujących ograniczone i względnie izolowane terytorium, posiadających i ceniących wspólną tradycje wartości i symbole, instytucje usługowe i kulturowe, świadomych jedności, odrębności i gotowości do wspólnego działania, żyjących w poczuciu przynależności i wewnętrznego bezpieczeństwa

2. WSPÓLNOTA – typ zbiorowości społecznej, który powstaje w sposób naturalny, spontaniczny i w którym dominują więzi osobowe, stosunki pokrewieństwa, związki rodowe, więź sąsiedzka, jest to zbiorowość pierwotna

3. STOWARZYSZENIE – grupa celowa powołana świadomie dla realizowania określonych zadań, jest to zbiorowość wtórna



16. środowisko lokalne charakterystyka:
- ma granice i zazwyczaj wlasna infrastrukture
- występują grupy o charakterze wspólnotowym
- mieszkancy są swiadomi przynależności do społeczności lokalnej
- istnieje system kontorli polecznej
- funkcjonuja jawne sily społeczne

17. wiezi miedzyludzkie w środowisku lokalnym: głównym spoiwem zbiorowości społecznej ( grupy społecznej) jest wieź spoleczna, która stanowi zorganizowany system stosunków , instytuacji, środków kontroli społecznej – skupiającej jednostki podgrupy i inne elementy zbiorowości w całość zdolna do trwania i rozwoju.. wiez budowana na poczuciu wspólnoty interesów. Wzajemne SA świadczenia rzeczowe . wymiana usług czy wspolne interesy( wiezi rzeczowe)
18. – uczestnictwo mieszkańców w wielkiej liczbie grup celowych
- bezosobowa i nierygorystyczna kontrola spoleczna
- anonimowość zycia i dzialania
-zanik instytucji sasiedzctwa
- duze zróżnicowanie struktury zawodowej
- obciążenie społecznego znaczenia rodziny i zanik tradycji autorytetow

19. cechy charakterystyczne społeczności wiejskiej
Mala zbiorowość i ograniczenie przestrzenne
Poczucie jedności i poczucie wzgledneji izolacji
Dominacja rolniczego charakteru pracy i instytucji
Społeczny charakter instytucji obsługi i kultury
Specyficzny układ autorytetów osobowych i instytucjonalnych ( ksiądz nauczyciel, wojt)
Dominacja przyrody i przyrodniczy tryb zycia zawodowego
Kultura ludowa i folklor jako wazne składniki środowiska
Presja zewnętrznego swiata informacji i kultury
Postepujaca desintegracja wiezi pod wpływem czynnikow migracyjnych urbanizacyjnych i kulturowych
Narastające konflikty wewnętrzne miedzypokoleniowe
Szczegolna rola szkoly i nauczyciela

20. siły społeczne - cechy, uzdolnienia i aspiracje jednostki przejawiające się w konkretnym pozytywnym działaniu

21. rodzina jako instytucja spoleczna.
Rodzina-podstawowa komórka społeczeństwa, rodzina tworzy społeczeństwo. Rodzina to jedyna taka komórka, która nie przyjmuje członków z zewnątrz, grupa rozrodcza. Przekazuje zrębek dziedzictwa kulturowego
Rodzina jako grupa społeczna
Związek intymnego, wzajemnego uczucia, współdziałania i wzajemnej odpowiedzialności, w którym akcent pada na wzmacnianie wewnętrznych relacji i interakcji.
W tym ujęciu rodzina pełni funkcje osobowe:
• Małżeńską
• Rodzicielską
• Braterską
Rodzina jako instytucja społeczna
Grupa określona przez stosunki seksualne, odpowiednio unormowane i trwałe, tak by mogła zapewnić odnawianie się sfery reprodukcji


22. rodzina jako grupa spoleczna – gr ludzi zlaczonych ze sobą wiezami małżeństwa i rodzicielstwa, członkowie rodziny pelnia w niej określone role, tworza i przechowuja kulture
W def rodziny akceptuje się następujące cechy:
- niewielkie rozmiary
-naturalne wiezi
- wspolne zamieszkanie
-powszechnosc wystepowania


23. funkcje spełniane przez rodzine.
Funkcje rodziny:
1) Instytucjonalne:
a) Prokreacyjne- dostarczanie społeczeństwu nowych członków
b) Ekonomiczne- zapewnienie członkom rodziny byt materialny na odpowiednim poziomie
c) Opiekuńcze- należy otoczyć członków rodziny opieką ( dzieci, osoby starsze)
d) Socjalizacyjne- jednostka powinna przyswoić dziecku system wartości, norm,
które funkcjonują w społeczeństwie
e) Stratyfikacyjne -rodzina gwarantuje członkom odpowiedni status, rodząc się należymy
do odpowiedniej grupy
f) Integracyjne- kontrola społeczna zachowań członków rodziny w tym zachowań
seksualnych
g) Rekreacyjno-towarzyskie- rodzina powinna zapewnić czas wolny, organizować rozrywkę

24. sily wew małżeństwa
-wzajemna milosc
-poczucie obowiązku wobec malzonka i dzieci
-troska o wspolne mieszkanie
-dazenie do spełnienia wspolnych marzeń okres narzeczeństwa
-harmonijny rozwoj osobowości

Sily zew małżeństwa
-sankcje religijne uniemozliwajace odejście od siebie
- nacisk warunkow ekonomicznych
- opieka nad dziecmi

25.charakterystyka rodziny funkcjonalnej.
W rodzine funkcjonalnej dzieci maja w pelni zaspokojone podstawowe potrzeby : bytowe, bezpieczeństwa, przynależności, szacunku miłosci oraz uczuciowego wsparcia. Zaspokajanie tych potrzeb pozwala na realizacje potrzeby samorzeczywistnienia poprzez potrzebę twórczości wiedzy i piekna:
Dziecko jest cenne przez sam fakt ze się urodziło
Dzieci SA bezbronne i rodzice chronia je przed przemoca fizyczna seksualna intelektualna i emocjonalna
Niedoskonałość jest czescia natury człowieka a w funk. Rodzinie jej członkowie o tym wiedza i pomagaja dziecku naprawic bledy uczyc zasad i co robic jeśli je się zlamie
Zależność dziecka od rodziców powoduje ze rodzice troszcza się o zaspokajanie rosnących potrzeb dziecka i ucza dzieci samodzielności jak te potrzeby zaspokajac
Niedojzalość dziecka jest uznawana za jego naturalna ceche a rodzice wiedza czego się po dziecku spodzewac na każdym poziomie jego rozwoju. Jeśli dziecko zachowuje się wyraznie poniżej jego wieku rodzice pomagaja mu powrocic do prawidłowego rozwoju.

26. dysfunkcjonalność rodziny – może dotyczyc roznego zakresu może być całkowita oznaczajaca kompletne niepowodzenie w realizacji zadan rodzinny i musza ja zastapic instytucje lub może być dysf. Częściowa gdy rodzinna odnotowuje niepowodzenia wychowawcze w zaspokajaniu potrzeb dziecka w walce z kryzysem małżeńskim

27. grupa rowiesnicza- oznacza nie tylko wzgledna równość wieku ale mieszcza się jeszcze tu 2 cechy: wspolnota i przyjaźń. W grupie rówieśniczej wiezi społeczne charakteryzuja się bliskoa nacechowana wzajemna aprobata uczestnictwem. Jest to najczęściej grupa pierwotna gdze dochodzi do kontaktu twarza w twarz, w grupie takiej nastepuje zespolenie indywidualności w jedna calość tak, że wspolne Zycie i wspolne cele grupy w pewnym przynajmniej zakresie staja się trescia jazni indywidualnej. Człowiek zyje w poczuciu laczności z całością i to uczucie wyznacza glowne cele i jego dążenia. Grupa rowiesnicza może być również grupa celowa np. druzyna harcerska, pilkarska

28. oddziaływania grupy rówieśniczej:
1. określony system wartości, kreuje wzorce zachowan i egzekwuje ich przestrzegani
2. zaspokajanie potrzeb przynależności i akceptacji
3. grupa stanowi doniosły układ odniesienia stad grozna jest sytuacja mlody człowiek trafi na grupe o nastawieniu aspołecznym. Wówczas konformizm i uleglosc mogą owocowac zachowaniami destrukcyjnymi.
4. sec komunikacji w spelnia role stymulatora aktywności, okresla atmosfere grupy, wzmacnia lub oslabia ziezi z grupa.

29. Charakterystyka środowiska wychowawczego zakładu pracy.
Zakład pracy jest miejscem, w którym codziennie przez wiele godzin współdziałają ze sobą ludzie dla wykonania wspólnych zadań produkcyjnych. Ponadto zakład pracy organizuje różnego rodzaju więzi oparte na działalności pozazawodowej. W wielkich współczesnych zakładach pracy obserwujemy ciągły rozwój różnego typu służb socjalnych, z intencją zaspokojenia szerokiego zakresu potrzeb socjalnych i kulturowych. Obok klubów i świetlic organizowane są kluby sportowe, zespoły amatorskie, koła zainteresowań, koła turystyczne, biblioteki i czytelnie; W związku z narastaniem potrzeb w dziedzinie doskonalenia zawodowego, różne formy systematycznego podnoszenia wiedzy ogólnej i kwalifikacji stawać się będą dodatkowym czynnikiem integrującym społecznie i kulturowo ludzi pracujących w obrębie ich środowisk zawodowych. W ten sposób zakład pracy jako środowisko wychowawcze wzmagac będzie swą rolę również w procesie kształtowania u swoich członków systemu wartości, stosunku wobec spraw wspólnych oraz jednolitej opinii publicznej, wreszcie przekazywania norm i wzorów społecznego życia. Wszystkie te czynniki sprawiają, iż zakład pracy jest akceptowany powszechnie nie tylko jako ośrodek produkcji, ale i środowisko społeczne i wychowawcze o dużej intensywności oddziaływania.

30 dwupodmiotowość procesu dydaktyczno – wychowawczego
W procesie chodzi o zapewnienie wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia, aby ten cel osiągnąć konieczne jest cos wiecej niż tylko realizacja zajec Dyd i wych. potrzebne jest oddziaływanie na proces formowani się samowiedzy ucznia jako infernalnego elementu jego osobowości.










31. Sposoby spędzania czasu wolnego
zajęcia twórcze,
zajęcia przez działalność społeczną (uspołeczniającą),
zajęcia kulturalno-naukowe (percepcyjne)
zajęcia fizyczno-ruchowe (rekreacyjne).
Zajęcia twórcze wywierają dominujący wpływ na stronę emocjonalną życia jednostki, kształtują poczucie piękna, estetyki, wyrabiają umiejętności manualne.
Do podstawowych ich form należą:
zajęcia plastyczne (malowanie, rysowanie, modelowanie, prace artystyczne z różnych tworzyw),
zajęcia muzyczne (gra na instrumentach, taniec, rytmika, udział w zespole chóru),
zajęcia teatralne (recytacja, żywe słowo, lalkarstwo, teatr),
zajęcia z majsterkowania ("sprawne ręce")
zajęcia modelarskie (lotnicze, astronautyczne, szkutnicze, komunikacyjne),
zajęcia fotograficzne i filmowe,
32. rola pracy socjalnej w zapewnieniu rozwoju jednostki
Rola pracy socjalnej jest dzialanie na bezpośrednie kształtowanie cech instrumentalnych i kierunkowych osobowości dziaci i młodzieży oraz wyrównanie ich brakow w sferze psychofizycznej i warunkach środowisk zyciowych a także opytamalne zaspokojenie ponadpodmiotowych potrzeb młodej generacji

33. charakterystyka form pracy socjalnej

1. pomoc doraźna (ratownictwo) - wymaga rozpoznania warunków natychmiastowego działania, stwierdza istnienie potrzeby i możliwości ratunku, który niesie zagrożonemu niebezpieczeństwo, bez względu na jego uprawnienia i przynależność do grupy społecznej
np. pomoc dla powodzian
2. opieka - forma świadczona w sytuacjach życiowych, w których ludzie dotknięci nieszczęściem nie umieją albo nie mają dość sił, by przezwyciężyć trudności. Jest formą zindywidualizowaną. Opiera się na dokładnej diagnozie potrzeb. Opiekun przyjmuje odpowiedzialność za losy drugiego człowieka.
np. opieka w domach małego dziecka
3. pomoc- działania mające wspierać pomyślny rozwój zarówno osób z jakiś względów zagrożonych jak i wszystkich członków społeczności
np. poradnie rodzinne
4. kompensacja społeczna - to wyrównywanie braków środowiskowych, utrudniających pomyślny bieg życia jednostki lub grupy
np. rodziny zastępcze

34. zasady i zalozenia pracy socjalnej:
- przedmiotem oddziaływania socjalnego jest nie tylko pojedyncza osoba, ale także warunki jakie kształtują jej syt oraz środowisko spol
- dobry pracownik powinien laczyc 3 cechy: kompetencje zawodowe, doświadczenie zawodowe, autentyczne zainteresowanie drugim czlowiekim
- wpracy socjalnej dobro jednostki zespolone musi być z dobrem wspolnym
- kazda interwencja socjalne powinna być aktem twórczym a nie powieleniem schematow

35. Służby społeczne
Policja, pogotowie, mops, gops, pracownik społeczny, kurator,





36. charakterystyka zawodu pracownika spocjalnego:
Wykonuje prace w wymiarze teoretycznym i praktycznym, odnosi się dzialania jednostek i gr społecznych. Można powiedziec ze PS koncentruje swoja prace na funkcjonowaniu społecznym. dzialanie powinno opierac się na 3 podstawowych kanonach: wiedzy, umiejętnościach i wartościach. Z nich wywodzą się odpowiednie postawy w stosunku do ludzi, oraz metody rozumienia i rozwiązywania ich problemów.

37.Metoda indywidualnych przypadków
Jak pisze T. Pilch i T. Barman: „ metoda indywidualnych przypadków jest sposobem badań polegającym na analizie jednostkowych losów ludzkich uwikłanych w określone sytuacje wychowawcze, lub na analizie konkretnych zjawisk natury wychowawczej poprzez pryzmat jednostkowych biografii ludzkich z nastawieniem na opracowanie diagnozy przypadku luz zjawiska w celu podjęcia działań terapeutycznych.”

38. metody pracy socjalnej
1 Metoda indywidualnych przypadków
2 Metoda grupowa
3 Metoda organizowania środowiska

39. Aktywizacja społeczności lokalnej (metoda organizowania środowiska)

40. bezrobocie - jest zjawiskiem społecznym polegającym na tym, że część ludzi zdolnych do pracy i deklarujących chęć jej podjęcia nie znajduje faktycznego zatrudnienia z różnych powodów.
Rodzaje bezrobocia:
1. bezrobocie frykcyjne dotyczy zmiany zawodu, urlopu maciezynskiego itp
2. bezrobocie technologiczne - jest skutkiem postępu technicznego
3. bezrobocie strukturalne - jest efektem niedostosowania struktury podaży zasobów ludzkich i popytu na nie
4. bezrobocie koniunkturalne - związane jest z występowaniem cykli koniunkturalnych, w fazie spadku i recesji gospodarczej zmniejsza się jest popyt globalny, co wywołuje konieczność ograniczenia zatrudnienia; tego rodzaju bezrobocie spada, kiedy następuje wzrost gospodarczy i zdolności produkcyjne przedsiębiorstw mogą być pełniej wykorzystane;
5. bezrobocie sezonowe

41. Zakres i czynniki kształtujące bezrobocie w Polsce
- Migracje społeczeństwa
- brak roboli ( za duzo wykształciuchow)
- zmiana zawodow w spoleczenstwie (stare zawody jak kalednik bednarz kowal itp.)
- mlodzi nie moga znalesc pracy bo nie maja doswiadczenia.
- ludzie maja wysokie aspiracje za mało

42. psychologiczny aspekt bezrobocia.
Z bezrobociem wiąże się stresujące doświadczenie, poczucie wyobcowania, izolacji społecznej, niska kontrola nad wydarzeniami i to wszystko zwiększa ryzyko zawału serca.
Bezrobocie z punktu widzenia ekonomicznego i psychologicznego jest stanem przymusowej zależności od innych. Nie jest to sytuacja normalna dla osoby dorosłej i dlatego może doprowadzić do zmiany ukształtowanego w ciągu życia obrazu samego siebie. Bezrobocie wytrąca jednostkę z utartych kolein życia, często rutynowego i może nieciekawego, ale swojskiego życia, w którym wiadomo jakie wzory zachowań stosować, aby osiągnąć planowane cele i przenosi w świat nieznany, nieokreślony


43. Społeczne skutki bezrobocia
Patologie, ubóstwo, alkoholizm, agresja, izolacja, brak kontaktu z kolegami, brak zaufania do siebie, niskie dochody, stres w rodzinie, spadek kondycji intelektualnej, duchowej , trudność w znalezieniu nowej pracy.

44. czas wolny - czas, którym dysponuje człowiek po wykonaniu obowiązków takich jak nauka, praca, czynności związane z codziennym życiem.

45. Funkcje czasu wolnego

Z. Dąbrowski wyodrębnia cztery funkcje czasu wolnego:
-wypoczynek,
-rozrywkę,
-rozwój zainteresowań i uzdolnień,
-poszukiwanie własnego miejsca w społeczeństwie.
Do zespołu funkcji podstawowych, przypisywanych czasowi wolnemu, E. Wnuk – Lipiński zalicza:

-funkcje edukacyjne (bezinteresowne i niewymuszone poszerzanie własnych horyzontów umysłowych, dokształcanie się, a więc czynności związane z zaspokajaniem potrzeb poznawczych, wiedzy i nowych doświadczeń),
-funkcje wychowawcze (przyswajanie sobie lub wpajanie komuś określonych norm światopoglądowych, zachowania),
-funkcje integracyjne (spajające grupy rówieśnicze, towarzyskie, zaspokajające potrzeby przynależności, uznania, osiągnięć),
-funkcje rekreacyjne (obejmujące czynności pozwalające na odpoczynek psychiczny i fizyczny),
-funkcje kulturalne (tj. tworzenie, przyswajanie wartości kulturowych),
-funkcje kompensacyjne (wyrównanie niezaspokojonych potrzeb).
Prawidłowa organizacja czasu wolnego stanowić może niewyczerpane źródło możliwości wychodzenia naprzeciw potrzebom rozwojowym jednostki. Dzięki tej organizacji może spełniać szereg ważnych i wartościowych funkcji / doskonalić wiedzę, dostarczać nowe przeżycia i doświadczenia, znaleźć własne miejsce w społeczeństwie/

46. KOMPENSACJA SPOŁECZNA oznacza wyrównywanie braków środowiskowych, utrudniających pomyślny przebieg życia jednostki lub grupy. Np. Rodzina zastępcza lub opiekuńcza, w której umieszczone zostało osierocone dziecko. Np. Klub młodzieży, stający się „drugim domem” młodego człowieka.

47. Pomoc w pracy socjalnej

Praca socjalna – zgodnie z ustawą o pomocy społecznej jest działalność zawodową mającą na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi. Nieco inaczej praca socjalna definiowana jest przez Helenę Radlińską, określa ją ona mianem wydobywania i pomnażania sił ludzkich, na ich usprawnianiu i organizacji wspólnego działania dla dobra ludzi.

48. ratownictwo w pracy socjalnej – ma charakter pomocy doraźnej w szczególnie nagłych przypadkach, wymagających natychmiastowego działania. Na gruncie praktyki pomocowej wykształciła się dziedzina interwencji kryzysowej.



49. Opieka w pracy socjalnej

50. Bieda (ubóstwo) - to pojęcie opisujące brak dostatecznych środków materialnych dla zaspokojenia potrzeb jednostki, w szczególności w zakresie jedzenia, schronienia, ubrania, transportu oraz podstawowych potrzeb kulturalnych i społecznych.

Minimum egzystencji, „ustawowa”, relatywna, granica subiektywna <-nie pewne??????


51. Minimum socjalne i minimum egzystencji
Minimum socjalne – wskaźnik określający koszty utrzymania gospodarstw domowych na podstawie "koszyka dóbr" służących do zaspokojenia potrzeb bytowo-konsumpcyjnych na niskim poziomie. Przyjęte składniki koszyka wystarczają nie tylko dla podtrzymania życia (porównaj: minimum egzystencji), lecz dla posiadania i wychowania dzieci, a także dla utrzymania minimum więzi społecznych. Do pierwszej grupy składników zaliczają się wydatki na mieszkanie, żywność, odzież, obuwie, ochronę zdrowia i higienę; do drugiej grupy - koszty komunikacji i łączności (np. dojazdy do pracy), wydatki na kształcenie i wychowanie dzieci, na kontakty rodzinne i towarzyskie oraz skromne uczestnictwo w kulturze. Jest to więc model zaspokajania potrzeb na poziomie "minimalnego dobrobytu". Minimum socjalne nazywane jest też "granicą wydatków gospodarstw domowych, mierzącą godziwy poziom życia".
Minimum egzystencji - koszyk dóbr, niezbędnych do podtrzymania funkcji życiowych człowieka i sprawności psychofizycznej. Uwzględnia on jedynie te potrzeby, których zaspokojenie nie może być odłożone w czasie, a konsumpcja niższa od tego poziomu prowadzi do biologicznego wyniszczenia i zagrożenia życia. W skład koszyka minimum egzystencji wchodzą potrzeby mieszkaniowe i artykuły żywnościowe. Łączny koszt nabycia (zużycia) tych dóbr określa wartość koszyka, która stanowi granicę ubóstwa skrajnego

52.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagogikabloka.fora.pl Strona Główna -> Semestr IV Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin