Forum www.pedagogikabloka.fora.pl Strona Główna www.pedagogikabloka.fora.pl
szkoła studia akademia podlaska blok a pedagogika
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Teoretyczne podstawy wychowania

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagogikabloka.fora.pl Strona Główna -> Semestr IV
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aka19x




Dołączył: 21 Sty 2011
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 12:00, 24 Lut 2011    Temat postu: Teoretyczne podstawy wychowania

SYLLABUS
Rok akademicki 2010/2011


Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach

Wydział:Humanistyczny Instytut:Pedagogiki

Katedra:Historii i Teorii Wychowania

Kierunek:pedagogika Specjalność:Wszystkie - standard

Przedmiot:Teoretyczne podstawy wychowania

Osoba odpowiedzialna za przedmiot: dr hab. prof. UPH Edmund Szweda
Prowadzący wykład: dr hab. prof. UPH Edmund Szweda ; ćwiczenia: dr hab. prof. UPH Edmund Szweda, dr Aneta Ignatowicz,dr Beata Kozaczyńska


2. Cele i efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje jakie powinien osiągnąć student:
Celem kształcenia jest opanowanie wiedzy i nabycie stosownych kompetencji w ń/w zakresie:
a)Wiedzy dotyczącej metateorii wychowania, w tym definicji teorii wychowania, jej źródeł, rodzajów, struktury, języka, powiązań z subdyscyplinami pedagogiki i innymi naukami, m.in. z psychologią, filozofią, socjologią, zarządzaniem zasobami ludzkimi, biomedycznymi podstawami rozwoju człowieka;
b)Kompetencji rozumienia: procesów społecznych zachodzących w otoczeniu
i środowisku życia człowieka, istoty czynników regulujących przemiany
w zbiorowościach społecznych, w globalnych i lokalnych procesach gospodarczych, kulturowych, jako kontekstu rozwoju człowieka, jego wychowania, szeroko rozumianej edukacji.

Metody dydaktyczne – wykłady z wykorzystaniem prezentacji graficznych, mające charakter ciągłego dialogu i weryfikacji efektów komunikacji ze studentami. Ćwiczenia będące podstawowym sposobem stałej weryfikacji opanowywania wiedzy z zakresu teorii wychowania, ale także możliwością krytycznych odniesień do tej wiedzy, szczególnie
w zakresie jej przydatności i zastosowań w praktyce życia społecznego oraz w rozwoju indywidualnym człowieka. W ramach wybranych ćwiczeń studenci prezentują m.in. „swoje” mini projekty, np. diagnozy, listy zagrożeń bezpieczeństwa dziecka i sposobów przeciwdziałania tym zagrożeniom.

3. Kryteria, elementy i forma oceny przedmiotu – efektów kształcenia:

Przedmiot kończy się egzaminem ustnym, który jest poprzedzony sprawdzianem wiedzy
z efektów kształcenia w oparciu o stosowny test.
O możliwości przystąpienia do egzaminu decyduje zaliczenie ćwiczeń i pozytywna ocena
z wspomnianego testu.
Student ma możliwość wyboru terminu egzaminu – termin I, II, III – bez wpływu tego wyboru na ocenę.
Podstawę zaliczenia ćwiczeń na konkretną ocenę stanowią:
- obecność na ćwiczeniach połączona z aktywnością studenta, nieobecność na ćwiczeniach wiąże się z koniecznością ich zaliczenia w formie wskazanej przez prowadzącego je nauczyciela akademickiego.

4. Treści kształcenia zgodne z obowiązującymi standardami kształcenia:

(Załącznik nr 78 do Rozporządzenia MNiSzW z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki)
Załącznik nr 78
Standardy kształcenia dla kierunków studiów: Pedagogika
A. Studia pierwszego stopnia
III. Ramowe treści kształcenia
B. Grupa treści kierunkowych
„2. Kształcenie w zakresie teoretycznych podstaw wychowania.
Treści kształcenia: Psychologiczne, socjologiczne i filozoficzne podstawy wychowania.
Geneza i ewolucja teorii wychowania (teorie ogólne, średniego zasięgu i empiryczne).
Potoczne teorie wychowania a teoretyczna refleksja nad wychowaniem. Teorie naukowe
i ich orientacje. Analiza porównawcza teorii wychowania: ich różnice i elementy wspólne.
Metateoria wychowania. Metodologiczne problemy teorii wychowania. Aksjologiczne
i teleologiczne podstawy wychowania. Struktura procesu wychowania i jego dynamika.
Podstawowe właściwości procesu wychowawczego. Granice i mierniki oddziaływań
wychowawczych. Wychowanie a samowychowanie. Podstawowe dziedziny wychowania
i ich teorie. Błędy wychowania a pseudowychowanie. Współczesne konteksty, idee
i problemy teorii wychowania. Metodyczne aspekty wychowania: technologie wychowania,
zasady, metody, formy, techniki i środki wychowania.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: analizowania relacji między teorią
wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi oraz naukami pogranicza;
rozwiązywania problemów wychowawczych w świetle różnych teorii wychowania;
samodzielnego wiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi
i edukacyjnymi; projektowania własnych rozwiązań problemów wychowawczych;
porównywania teorii i konfrontowania ich z sytuacją społeczno-historyczną oraz polityczną
społeczeństw.”

5. PROGRAM

Wykłady1. Psychologiczne, socjologiczne i filozoficzne podstawy wychowania. Teoria wychowania
a inne nauki.
2. Geneza, ewolucja teorii wychowania, ujęcia interpretacyjne w XXI wieku. Metodologia wychowania.
3. Dylematy teorii wychowania w tym: od ideologii wychowania do pluralizmu
i podmiotowości, kontekst teorii wychowania, diagnoza uwarunkowań życia ludzi.
4. Metodologiczne i metodyczne podstawy teorii wychowania. Jak projektować, badać, porównywać teorie wychowania oraz nauczać, poznawać, uczyć się ich. Przedmiot badań teorii wychowania.
5. Analiza porównawcza teorii i koncepcji wychowania. Ich aksjologiczne i teleologiczne podstawy, źródła. Teoria wychowania w dialogu. Teoria wychowania homo amans i inne teorie wybrane przez studentów.
6. Teorie wychowania wobec praktyki wychowawczej. Granice i mierniki oddziaływań wychowawczych. Metodyczne aspekty wychowania: cele, technologie wychowania i środki wychowania.
7. Współuczestnictwo teorii wychowania w procesie wychowania, w samowychowaniu,
w eliminowaniu błędów wychowania i pseudowychowania. Skuteczność wychowania.
8. Rodzaje, stałość i zmienność, interpretacje dziedzin wychowania.
9. Tendencje, idee w teoriach wychowania, ich otwartość. Pedagogika niepokoju wobec zagrożeń życia i bezpieczeństwa ludzi, w szczególności dzieci. Czy i jak projektować wychowanie w ciągłej zmienności egzystencji człowieka.
10.Wykład na życzenie w ramach pogotowań do egzaminu z teoretycznych podstaw
wychowania.

Ćwiczenia:
1. Jak interpretować i rozumieć teorie wychowania?
Poglądy teoretyków wychowania na ich współczesne zdefiniowanie. (Łobocki, Śliwerski, Okoń, Nowak, Górniewicz).
2. Dlaczego i jak diagnozować współczesne uwarunkowania życia ludzi dla potrzeb teorii wychowania?
Indywidualna projekcja tych uwarunkowań, a szczególnie zagrożeń bezpieczeństwa człowieka w XXI wieku.
Każdy student wykonuje swój projekt podlegający ocenie.
3. Jak interpretować i rozumieć metodologię i metodykę teorii wychowania. Zasadnicze różnice. Czy można nauczyć się wszystkich teorii wychowania?
4. Test w zakresie podstawowych, dotychczas poznanych ujęć interpretacyjnych teorii wychowania /20’/.
Jakie są źródła wyprowadzania celów wychowania? Komu i dlaczego potrzebne są współczesne cele wychowania?
5. Jakie czynniki i w jakim zakresie różnicują współczesne teorie wychowania?
Każdy student dokonuje analizy porównawczej dwóch wybranych teorii:

np. 1) Teoria wychowania w dialogu w ujęciu Janusza Tarnowskiego.
2) Teoria wychowania homo amans w ujęciu Marii Łopatkowej.
6. Diagnoza wzajemnych zależności: teorii i praktyki wychowawczej, praktyki wychowawczej dla powstawania teorii wychowania. W ćwiczeniach wykorzystać wyniki badań pt.: „Diagnoza szkolna 2009”, prezentowane w internecie.
7. Jak dokonywać pomiaru oddziaływań wychowawczych? Kto i jak ma diagnozować przemiany w ludziach w zakresie efektów edukacyjno-wychowawczych? Przykłady rozwiązań w tej mierze.
8. Czy i jak formułować w XXI wieku cele wychowania.

6. Literatura podstawowa:

1. Pedagogika. Podręcznik akademicki, cz. 1 i 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2003.
2. Pedagogika t. 1-3, red. B. Śliwerski, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006.
3. B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls, Kraków 2001.

7. Literatura uzupełniająca:
1. M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Impuls, Kraków 2003.
2. J. Górniewicz, Teoria wychowania. Wybrane problemy, wyd. 2 – poprawione
i poszerzone, Toruń – Olsztyn 1996.
3. J. Tarnowski, Jak wychowywać?, Warszawa 1993.
7. Literatura uzupełniająca:
1. M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Impuls, Kraków 2003.
2. J. Górniewicz, Teoria wychowania. Wybrane problemy, wyd. 2 – poprawione
i poszerzone, Toruń – Olsztyn 1996.
3. J. Tarnowski, Jak wychowywać?, Warszawa 1993.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez aka19x dnia Czw 12:02, 24 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aka19x




Dołączył: 21 Sty 2011
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 18:24, 09 Mar 2011    Temat postu: tekst

"Przesyłam tekst,który ma związek z wykładami z teoretycznych podstaw wychowania w dniach 9.03.2011 i 16.03.2011.Jego znajomość ułatwi odbiór treści wykładów.Szweda. Proszę o potwierdzanie odbioru tego tekstu przez poszczególne grupy specjalnościowe." - treść wiadomości

Prof.Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach
dr hab. Edmund Szweda


Sztuka komunikacji w edukacji z teorii wychowania

Jest wiele czynników, uwarunkowań, które wobec edukacji w zakresie współczesnych teorii wychowania powodują, iż nauczyciele akademiccy, jak i studenci mają rozliczne powody do artykułowania trudności w tejże edukacji.
Z moich dotychczasowych doświadczeń wynika, iż jedną z najtrudniejszych barier do pokonania w dążeniu do poznania różnych koncepcji, nurtów, teorii wychowania jest język ich prezentacji, w tym także w literaturze pedagogicznej. Ta konstatacja nie wynika z komplementarnych badań poświęconych tej problematyce, lecz przede wszystkim z efektów rozlicznych relacji interpersonalnych związanych z osobistym uczestnictwem przez wiele lat w edukacji akademickiej, w zakresie historii i teorii wychowania. Ma ona także swoje rozliczne źródła i uzasadnienia w wielu publikacjach, w których podejmowane są diagnozy dotyczące współczesnej pedagogiki i jej języka. Wskazywane są czynniki wynikające m.in. z dynamicznie zmieniających się uwarunkowań współczesnej egzystencji człowieka, w tym w komunikacji językowej: „Wchodząc w języki oferowane nam przez różne dyskursy dostrzegamy bogactwo znaczeń, którymi opisywany jest świat, w którym żyjemy. Taka wędrówka uczy pokory wobec świata – jest on zbyt skomplikowany i wewnętrznie sprzeczny, rozproszony i zdecentrowany, aby można go było „stabilizować w jedną narrację”. Ta ogólna diagnoza ma także pełne zastosowanie wobec narracji dotyczącej teorii i praktyki w wychowaniu współczesnego człowieka.

Globalne, bardzo wartościowe stanowisko wobec komunikacji językowej, w tym i przewidywanym świecie życia ludzi zawiera raport UNESCO
pt.: „Przyszłość świata”, który m.in. wskazuje na istnienie 6703 języków używanych w świecie i na zagrożenia skutkujące ich wymieraniem. Główny autor tego raportu, pełniący przez kilkanaście lat funkcję Sekretarza Generalnego UNESCO – Federico Mayor, stwierdza, że problemem nie jest wielość języków, gdyż kwestie językowe można: „w znacznej mierze rozwiązać poprzez rozwój komunikowania i współpracy między kulturami. Innymi słowy, to nie języki są czynnikiem podziału, lecz brak komunikowania między kulturami odgradza ludzi”.
W tym znaczeniu bardzo ogólnym, pedagogika w Polsce do 1989 roku była praktycznie pozbawiona aspektów wielokulturowości, co niewątpliwie ma ciągle wpływ na jej możliwości w komunikacji edukacyjnej i jej język. Nie podejmując próby porządkowania i wartościowania źródeł, przyczyn powodujących trudności edukacyjne w zakresie współczesnych teorii wychowania, wskazać można następujące:
- ciągłe, niełatwe pokonywanie „drogi” w polskiej transformacji pedagogicznej, drogi wiodącej m.in. od jednowymiarowości do wielości teorii wychowania;
- wielość dyskursów o współczesnej edukacji, wychowaniu bardzo wyraźnie obecna w coraz bogatszej literaturze pedagogicznej autorstwa pedagogów polskich, europejskich, często również pozaeuropejskich;
- dostępność globalnego, a więc także wielokulturowego świata edukacyjno-wychowawczego, między innymi dzięki najnowszym technologiom informacyjnym;
- stereotypy w postrzeganiu praktyki i teorii wychowania w różnych relacjach interpersonalnych, w tym m.in.: rodzice-dzieci, nauczyciele-uczniowie, nauczyciele akademiccy-studenci, przełożeni-podwładni;
- wielopoziomowość edukacji pedagogicznej odnosząca się m.in. do etapów rozwoju: dzieci, młodzieży, dorosłych, ale także do zmieniającej się struktury wiekowej uczestników tej edukacji – np. studenci kierunku pedagogika w wieku 19-60 lat (a czasami więcej);
- ogromne zmiany w uwarunkowaniach życia ludzi, ich rozwoju w tym edukacji, uwarunkowania z licznymi zagrożeniami różnych odmian bezpieczeństwa człowieka i jednocześnie z szybko zmieniającymi się źródłami wiedzy – nowe technologie, świat mass mediów;
- interdyscyplinarny charakter teorii wychowania, z udziałem
m.in.: filozofii, psychologii, socjologii a przede wszystkim subdyscyplin
pedagogiki;
- dość powszechne opinie o kryzysie wychowania, oparte m.in. na zwiększającym się zakresie patologii społecznych, w tym narkomanii, alkoholizmie, przestępczości nieletnich, agresji i przemocy;
- trudny język przekazu dotyczący szeroko pojętej pedagogiki, a w szczególności niektórych teorii i koncepcji wychowania.
Właśnie ten wymieniony w ostatniej kolejności czynnik jest niezwykle ważny dla pokonywania trudności kształcenia z pedagogiki, a z teorii wychowania w szczególności.

Na niektóre ważne aspekty związane z językiem pedagogiki zwraca uwagę Christian Callo, w tekście zatytułowanym „Modele wychowania”, zawartym w trzytomowej tzw. „pedagogice europejskiej”.


Podkreśla m.in., iż: „Działalność wychowawcza byłaby stosunkowo łatwa, jeśli nie kryłyby się za nią złożone, interdyscyplinarne, a zarazem kontrowersyjne systemy interesów, celów, metod, koncepcji człowieka, tworząc trudne, czasami sprzeczne pojęcia”.
W dalszej części swojej publikacji poświęconej m.in. teoriom wychowania jako językowym zbiorom myśli, stwierdza: „Wychowanie jest zawsze jednocześnie językiem. Język jako komunikacyjny system wyrażania się i prezentacji jest podstawowym medium wychowania”.
Powyższej, ogólnej konstatacji podporządkowana została systematyka słowa „wychowanie”, uwzględniająca wielość płaszczyzn odzwierciedlenia i odbicia oraz rozumienie teorii wychowania jako systemów wypowiedzi.
Ujęcie Ch. Callo, dotyczące znaczenia języka dla poznawania teorii wychowania jest niezwykle istotne dla prezentowanych głównych modeli pojęcia wychowania i sieci pojęć wychowania.
Jest ono także wartościowe w kontekście dialogu wobec teorii wychowania w Polsce, czy też aktualnego dyskursu nad metateorią wychowania.
W „poszukiwaniu” uzasadnień dla postrzegania komunikacji w edukacji z teorii wychowania jako sztuki, warto również choćby fragmentarycznie odwołać się do publikacji Heina Rettera.
We „Wstępie do wydania polskiego” B. Śliwerski stwierdził: „Nie ma kształcenia i wychowania bez efektywnego komunikowania. Tak powinna brzmieć główna teza książki…” , podkreślając jednocześnie wielkie znaczenie języka dla poznawania pedagogiki.


Zdaniem B. Śliwerskiego, dla pedagogiki kompetencja komunikacyjna jest warunkiem sine qua non: „rzeczywistego wpływania przez nauczycieli, wychowawców czy opiekunów na jakość procesu kształcenia i wychowania”.
H. Retter ukazuje w swojej publikacji przede wszystkim różne teorie przydatne w komunikacji pedagogicznej, w tym m.in.: socjologiczne, filozoficzne, zorientowane psychologicznie, usytuowane w teorii systemowej.
Na ich tle zwraca jednak uwagę szczególną na komunikację codzienną, która w odniesieniu do pedagogiki decyduje o skuteczności przejścia od rozważań teoretycznych do realizacji celów praktycznych. W tym zakresie umiejętność posługiwania się stosownym językiem ma szczególne znaczenie w doradztwie pedagogicznym, w rozwiązywaniu konfliktów tak wyraźnie obecnych chociażby w edukacji szkolnej.
W sztuce komunikowania w zakresie nauk o wychowaniu podkreśla się znaczenie metody hermeneutycznej. Ta problematyka znajduje swoje odzwierciedlenie m.in. w pracach Heinza-Hermana Krügera. Według tego pedagoga hermeneutyka humanistyczna jako metoda rozumienia znaczeń jest szczególnie ważna wśród jakościowych pedagogicznych badań naukowych, ale nie jest również bez znaczenia w ilościowych badaniach empirycznych.
B. Śliwerski proponując modele podejścia badawczego do teorii wychowania, wymienia krytykę hermeneutyczną teorii wychowania z jej rozumieniem jako „sztuki wyjaśniania”.


W tym modelu ważne jest współuczestnictwo, aktywność samego badacza poznającego teorie wychowania: „Nie da się przekładać tekstu z języka na język, „nie mówiąc samemu”. Rozumiejący wnosi do tego procesu swoje własne założenia”.
Wydaje się, że takie podejście w edukacji z teorii wychowania jest zbyt mało „obecne”, a w sytuacji wielości teorii wychowania metoda, kompetencja do ich poznawania ma znaczenie podstawowe.
Czy określenie zawarte w tytule prezentowanych refleksji: „Sztuka komunikacji w edukacji z teorii wychowania” jest zasadne?
W moim przekonaniu tak, gdyż przede wszystkim podkreśla skalę trudności w dochodzeniu przez uczestników edukacji w tej mierze do najwyższej, ale niezbędnej jakości.
Nauczyciel akademicki realizujący program kształcenia z teorii wychowania „dotyka” problematyki najtrudniejszej wskazując nie tylko teoretyczne podstawy dla wychowania człowieka w XXI wieku. Jednocześnie prezentuje możliwości wyboru wobec studentów dla bycia przez nich wychowawcami innych – własnych dzieci, przedszkolaków, uczniów różnych poziomów edukacji a być może także ich rodziców. Kogo i jak wychowywać, w znaczeniu przygotowywać do życia i rozwoju w dynamicznie zmieniających się uwarunkowaniach? To pytanie należy do najtrudniejszych, a skłonienie do poszukiwania odpowiedzi jest możliwe tylko wówczas, gdy w relacjach interpersonalnych zapewniona zostanie właściwa komunikacja, dla której język komunikowania ma znaczenie szczególne. Przywołanie zaledwie kilku poglądów co do znaczenia komunikacji, w tym komunikacji językowej w edukacji z teorii wychowania ukazuje skalę trudności niezbędnych do pokonania zarówno przez nauczyciela akademickiego jak i studentów.


W dążeniu do uznania jako wartości sztuki komunikowania w pedagogice, niezbędne jest ciągłe zadawanie pytań co i dlaczego zawodzi w tej mierze, zarówno w teorii pedagogicznej, jak i w badaniach pedagogicznych oraz w praktyce wychowawczej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ola




Dołączył: 24 Paź 2009
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:57, 04 Maj 2011    Temat postu:

Test dotyczący weryfikacji wiedzy z zakresu podstawowych pojęć i treści
z przedmiotu: teoretyczne podstawy wychowania będzie obejmował:

1.Definicje teorii wychowania;
2.Przedmiot teorii wychowania;
3.Definicje wychowania;
4.Strukturę procesu wychowania i jego definicję;
5.Dziedziny wychowania;
6.Cele, zasady, metody, techniki , środki wychowania;
7.Podmiotowość i przedmiotowość w wychowaniu;
8.Aksjologię wychowania;
9.Samowychowanie;
10.Teorię wychowania w dialogu;
11.Teorię wychowania homo amans.
Test zostanie przeprowadzony w dniu 11.05.2011 w czasie pierwszych 15 minut wykładu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
martynac12




Dołączył: 19 Kwi 2011
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 23:44, 04 Maj 2011    Temat postu:

a może ktos opracował te pytania?? Albo jakoś razem byśmy to zrobili?? =]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Blusik




Dołączył: 17 Cze 2010
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 18:16, 05 Maj 2011    Temat postu:

Ja pierdzielę!!!!!!!!!!!!
Szkoda że on nam tego nie podał dzień przed egzaminem - na to samo by wyszło :/


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagogikabloka.fora.pl Strona Główna -> Semestr IV Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin