Forum www.pedagogikabloka.fora.pl Strona Główna www.pedagogikabloka.fora.pl
szkoła studia akademia podlaska blok a pedagogika
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Kserówki ćw. gr.- czwartek 9:30 W. Potęga.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagogikabloka.fora.pl Strona Główna -> Semestr I / Grupy Ćwiczeniowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Anna Jachowicz




Dołączył: 29 Paź 2009
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 23:31, 29 Paź 2009    Temat postu: Kserówki ćw. gr.- czwartek 9:30 W. Potęga.

Z powodu kompletnego braku czasu dokumenty te zostają dołączone w taki sposób przepraszam ale mam też nadzieje, że ktoś to doceni. Smile

Kompletnie KOMPETENCJE- to osobiste dyspozycje w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw. Przejawiają się one w zachowaniach i pozwalają realizować zadania na odpowiednim poziomie. Kompetencje można nabywać rozwijać i dzielić się nimi. Są mierzalne i podlegają zmianom- kompetencjami można zarządzać.

Wikipedia.pl


Wg. Słownika Wyrazów Obcych I Zwrotów Obcojęzycznych Władysława Kopalińskiego: Kompetencja - właściwości, zakres uprawnień, pełnomocnictwo instytucji :

1.Osoby do realizowania określonego działania
2.Zakres czyjejś wiedzy, umiejętności, odpowiedzialności
3.W teorii intuicyjna wiedza o języku, jaką rozporządza każdy mówiący w języku ojczystym od 6-8 roku życia , umożliwiająca mu poprawne wysławianie się i odróżnianie zdań prawidłowych od nieprawidłowych
4.Kompetencyjny dotyczący zakresu uprawnień
5.Kompetentny uprawniony do działania decydowania , mający kwalifikacje do wydawania
sądów, ocen, autorytatywny, miarodajny


Łac. Competentia „ odpowiedniość , zgodność" od competere „ schodzić się , zgadzać się ,nadawać się , współzawodniczyć"
Wg. Słownika Języka Polskiego kompetencje to :
1.zakres uprawnień urzędu lub urzędnika do zajmowania się określonymi sprawami podejmowania dotyczących ich decyzji
2.zakres czyjejś wiedzy, umiejętności i doświadczenia.


KOMPETENCJE- oznaczają udowodniona zdolność stosowania wiedzy, umiejętności i zdolności osobistych społecznych lub medologicznych okazywana w pracy lub nauce oraz w karierze zawodowej i osobistej, w europejskich ramach kwalifikacji kompetencje określane są w kategoriach odpowiedzialności i autonomi.


MIĘKKIE KOMPETENCJE- czyli umiejętności interpersonalne lub umiejętności społeczno-psychologiczne, należą do jednych z najważniejszych kompetencji zawodowych.


Kompetencje zdefiniowane w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się się przez całe życie jako połączenie wiedzy umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji . kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem , integracji społecznej i zatrudnienia. W ramach zalecenia ustanowiono osiem kompetencji kluczowych:
1. porozumiewanie się w języku ojczystym
2. porozumiewanie się w języku obcym
3. kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowotechniczne
4. kompetencje informatyczne
5. umiejętności uczenia się
6. kompetencje społeczne i obywatelskie
7. inicjatywność i przedsiębiorczość
8. świadomość i ekspresja kulturalna


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Anna Jachowicz




Dołączył: 29 Paź 2009
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 23:32, 29 Paź 2009    Temat postu: cz. 2

TWORZENIE DOKUMENTU:

Rok 1996 został ogłoszony przez władze Unii Europejskim Rokiem Edukacji Ustawicznej. Miał on służyć wskazaniu społeczeństwu roli jaką spełnia kształcenie ustawiczne jako element rozwoju osobistego i udziału w życiu demokratycznym państwa, a także działań wspierających nauczycieli i rodziców w przygotowaniu młodzieży do ciągłego uczenia się i realizacji nauki w praktyce. Problematyka edukacji ustawicznej została przedstawiona w tzw. Białej Księdze Komisji Europejskiej pod tytułem: „Nauczanie i uczenie się. W 2006 roku Komisja Wspólnot Europejskich opracowała dokument: „Kluczowe kompetencje w uczeniu się przez całe życie - Europejskie ramy referencyjne", przy czym kompetencje zdefiniowała jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji. W ramach odniesienia ustanowiono osłem kompetencj i kluczowych potrzebnych do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia

S ą nimi:
® porozumiewanie się w języku ojczystym;
• porozumiewanie się w językach obcych;
© kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne;
« kompetencje informatyczne;
« umiejętność uczenia się;
• kompetencje społeczne i obywatelskie;
© inicjatywność i przedsiębiorczość;
• świadomość i ekspresja kulturalna.

Wszystkie powyższe kompetencje są jednakowo ważne, bo każde z nich może skutecznie przyczyniać się do udanego życia w społeczeństwie wiedzy.

Porozumiewanie się w języku ojczystym
Każda osoba powinna posiadać umiejętność porozumiewania się w mowie i piśmie w różnych sytuacjach życiowych, a także dostosowywania swojego sposobu porozumiewania się do wymogów sytuacji.

Porozumiewanie się w językach obcych
Ten rodzaj kompetencji wymaga znajomości słownictwa i gramatyki funkcjonalnej danego języka obcego, przy czym ważny jest też aspekt kulturowy związany z danym językiem.

Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne
Kompetencje matematyczne umożliwiaj ą rozwiązywanie problemów wynikających z codziennych sytuacji, przy czym za podstawę przyjmuje się umiejętność liczenia. Ponadto, ta kompetencja obejmuje także umiejętność stosowania zasad i procesów matematycznych oraz w matematyczny sposób.

Kompetencje naukowo-techniczne odnoszą się do zdolności wykorzystywania wiedzy do wyjaśniania świata przyrody, formułowania pytań i wyciągania wniosków.


Kompetencje informatyczne
Obejmują one zdolność poszukiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji oraz ich wykorzystywania w krytyczny i systematyczny sposób. Ważne są więc umiejętności wykorzystywania narzędzi do tworzenia,prezentowania i rozumienia złożonych informacji, a także zdolność docierania do usług oferowanych w Internecie, wyszukiwania i korzystania z
nich.
Umiejętność uczenia się
Jest to przede wszystkim zdolność konsekwentnego i wytrwałego uczenia się oraz właściwe organizowanie tego procesu. Umiejętność ta pozwała osobom na korzystanie z wcześniejszych doświadczeń w uczeniu się oraz z doświadczeń płynących z życiowych sytuacji. Istotną cechą tej kompetencji jest postawa osoby uczącej się, a w szczególności silna motywacja i wiara we własne możliwości w uczeniu się i osiąganiu sukcesów.

Kompetencje społeczne i obywatelskie
Obejmują one pełny zakres zachowań przygotowujących do skutecznego i konstruktywnego uczestnictwa z życiu społecznym, zawodowym i obywatelskim w oparciu o znajomość struktur społecznych i politycznych oraz chęć do aktywnego uczestnictwa w demokratycznym społeczeństwie.

Inicjatywność i przedsiębiorczość
Te dwa pojęcia oznaczają zdolność osoby do wcielania pomysłów w czyn, w tym do planowania przedsięwzięć i doprowadzania ich do zamierzonego celu. Te kompetencje są szczególnie potrzebne osobom, które planują różne przedsięwzięcia o charakterze społecznym lub handlowym.

Świadomość i ekspresj a kulturalna
Ta kompetencja obejmuje świadomość lokalnego, narodowego i europejskiego dziedzictwa kulturalnego oraz jego miejsca w świecie. Istotna jest więc znajomość najważniejszych dzieł kultury, w tym także tej współczesnej.

Ekspresja kulturalna jest niezbędna do rozwijania twórczych umiejętności, które mogą być skutecznie wykorzystane w wielu sytuacjach życiowych i zawodowych.

Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie mają stanowić, tzw. Europejskie Ramy Odniesienia, które są niezbędne każdemu obywatelowi UE, aby sprostał coraz to nowym wyzwaniom, jakie związane są z procesami globalizacyjnymi w wymiarze społecznym, kulturowym i ekonomicznym.

Edukacja ma za zadanie odegrać decydującą rolę w umożliwieniu nabycia przez obywateli kompetencji kluczowych, dzięki którym łatwiej i szybciej będzie przebiegał proces dostosowywania się do zmian.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagogikabloka.fora.pl Strona Główna -> Semestr I / Grupy Ćwiczeniowe Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin